З метою створення безпечного освітнього середовища значна частка виховної роботи була направлена на запобігання булінгу, кібербулінгу, насильства, упередженості, формування в учнів толерантності, орієнтирів здорового способу життя, інформаційної грамотності, безпеці дітей в Інтернеті, гендерної поваги тощо. Проводилися заходи з профілактики шкідливих звичок, насильства, протидії булінгу, правил безпечної поведінки та попередження протиправної поведінки.
Проводилася робота в рамках антибулінгової політики школи та на виконання Плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в Охтирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 8 Охтирської міської ради Сумської області на 2022–2023 навчальний рік, Плану заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства.
З метою привернення уваги до проблем подолання насильства в сім’ях, жорстокого поводження з дітьми, запобігання булінгу практичним психологом та соціальним педагогом, класними керівниками, педагогом-організатором були проведені такі заходи:
- анкетування для виявлення проявів насильства (6-11 кл.),
- перегляд та обговорення відео «Що таке булінг? Поради дітям»,
- бесіди «Різні обличчя булінгу. Правова відповідальність».
- година відвертих думок «Етнос, гендер, колір шкіри… Ми рівні», «Зупинимо булінг», «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу», «Кібербулінг! Який він?»,
- онлайн-заняття та вправи «Знай свої права та обов’язки», «Стоп булінг», «Правила безпеки в Інтернеті», «Кібербулінг – негативне явище сучасного інтернет-простору»,
- імітаційна гра «Як бути, якщо тебе ображають?»,
- тренінгове заняття з елементами відеолекторію «Булінг: його види та наслідки (через призму казок та мультиків)»,
- перегляд презентацій «Небезпека сексуального насильства», «16 днів проти насильства. Стоп булінг!», «Булінг в школі. Як його розпізнати», «Кібербулінг або агресія в інтернеті. Способи розпізнання і захист дитини»,
- розсилка інформаційного повідомлення «Куди я можу звернутися в ситуаціях насильства, торгівлі людьми, складних життєвих обставин», буклету «Як уникнути насильства».
Були проведені тематичні заходи в рамках Всеукраїнського тижня з протидії булінгу.
Для учнів початкової школи протягом року проводилися ранкові зустрічі з метою формування навичок дружніх стосунків у класному колективі, гендерну рівність, повагу до інших.
Пройшли дистанційні батьківські збори «Знову поговоримо про булінг. Воєнна агресія і булінг», «Протидія булінгу в учнівському середовищі».
У Всеукраїнському інтернет-конкурсі «STOP булінг!» диплом І ступеня отримали 3 учні, ІІ ступеня – 2 учні, ІІІ ступеня – 2 учні.
Налагоджена співпраця з представниками сектору ювенальної превенції Національної поліції України, службою у справах дітей, соціальною службою для сім’ї, дітей та молоді.
Опитування учасників освітнього процесу показало, що учасники освітнього процесу обізнані з тим, що таке насилля, булінг, кібербулінг, дискримінація, що означає безпечне використання Інтернету. Діти отримують інформацію про булінг з різних джерел – від класного керівника, шкільного психолога, з мережі Інтернет, від батьків.
Аналіз виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в Охтирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 8, показав, що заходи були виконані не в повному обсязі. Це пов’язане частково з тим, що проводилося дистанційне навчання в умовах воєнного стану. Протягом тривалого часу в жовтні-січні відбувалися значні відключення світла (блек-аути), інтернет був нестабільним або й узагалі відсутнім.
На початок 2023-2024 навчального року розроблено План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню), який передбачає діяльність практичного психолога, соціального педагога, класних керівників, педагога-організатора, адміністрації закладу із запобігання проявів булінгу серед учасників освітнього процесу.
Заступник директора з виховної роботи Людмила ГОЛЕЦЬ