Охтирська Загальноосвітня школа №8

Інформація про роботу щодо запобігання булінгу

Про роботу школи із запобігання булінгу

 

Основним завданням сучасної школи, що підтверджується й поширюється Міністерством освіти і науки України та Міжнародною організацією ЮНІСЕФ є створення нового освітнього простору, головними засадами якого є створення безпечного навчального середовища, а також  забезпечення прав, свобод та інтересів дітей.

Булінг (знущання, цькування, залякування) – це зарозуміла, образлива поведінка, пов’язана з дисбалансом влади, авторитету або сили. Булінг проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми булінгу, а також кіберзалякування.

Вербальний булінг – словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й неповажні коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).

Фізичний булінг – фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.

Соціальний булінг – соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, трапеза це за обіднім столом, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.

Кіберзалякування (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.

Відповідно до Закону України від 18.12.2018 № 8584 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу», Порядку реагування на випадки булінгу (цькуванню) та застосування заходів виховного впливу, затвердженого наказом МОН від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», методичних рекомендацій Міністерства освіти, науки та молоді, з метою виявлення та протидії булінгу серед учасників освітнього процесу, швидкого реагування на такі випадки у школі було створено комісію з розгляду випадків булінгу серед учасників освітнього процесу, затверджено порядок розгляду випадків булінгу (цькування) в школі, визначено повноваження адміністрації та членів комісії щодо запобігання та протидії булінгу.

Педагогічною радою Охтирської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 8 (протокол засідання від 31.08.2020 № 9) було затверджено План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в Охтирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 8 Охтирської міської ради Сумської області на 2020 – 2021 навчальний рік. На цьому ж засіданні проаналізовано роботу школи з протидії булінгу у 2019-2020 навчальтному році.

На шкільному сайті розміщено Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в Охтирській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 8, Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

На батьківських зборах за участі шкільного психолога розглядалися питання щодо протидії булінгу серед учнів, захисту особистих даних дітей у мережі Інтернет.

Проводилася наступна робота з батьками (тематична консультація для батьків «Як уберегти дитину від насильства», батьківський всеобуч «Емоційні розлади у дітей», «Цінність особистості», бесіди з батьками «Булінг у дитячому середовищі», «Інтернет-залежність підлітків», «Небезпечні захоплення молоді», «Соціальні мережі: користі та небезпеки»).

Проведено профілактичні заходи з інформування учнів та батьків про можливий негативний вплив сучасного інформаційного простору на психічне та фізичне здоров’я дитини, серію заходів щодо безпеки дітей в Інтернеті: заходи в рамках Дня безпечного Інтернету, розв’язання ситуаційних завдань «Як не стати жертвою булінгу в Інтернет-просторі», уроки для учнів 1-11 класів, присвячених захисту дітей у цифровому середовищі (на виконання листа Уповноваженого Президента України з прав дитини), тренінг «Соціальні мережі: користь чи загроза. Безпечна поведінка в соціальних мережах», перегляд відеоролику «Зупиніться! Моя історія про булінг та кібербулінг», бесіди з батьками на теми «Інтернет-залежність підлітків», «Квести, що забирають життя» тощо.

З учнями школи були проведені тренінги та інформаційні заходи щодо протидії булінгу: година спілкування «Допоможи іншому не стати жертвою булінгу. Шляхи розв’язання конфліктів», «Маски булінгу», інформаційна хвилинка «Алгоритм реагування на виявлення булінгу», хвилинка корисної інформації «Перелік організацій, які займаються проблемами булінгу в Україні», тренінгове заняття «Булінг. Не роби вигляд, що не бачиш», година спілкування «Дві сторони булінгу – жертва і агресор» тощо.

Із 25 листопада по 10 грудня 2020 року в рамках щорічної акції «16 днів проти насильства» були проведені тематичні заходи:

перегляд відеоролику «Зупиніться! Моя історія про булінг та кібербулінг» (5-9 класи),

година спілкування «Що ми знаємо про булінг» (2-4 класи),

круглий стіл «Маски булінгу» (7-9 класи),

бесіди «Попередження булінгу серед підлітків», «Що робити, коли тебе ображають дорослі», виховні години «Булінг у дитячому середовищі» (5-6 класи);

тренінги: «Скажи Ні булінгу», «Дискримінація, що варто знати» (10-11 класи).

Відповідна робота проводилася і в класних родинах.

Протягом року у 2 класі (класний керівник Шиленко С.М.) були проведені ранкові зустрічі по профілактиці булінгу: «Ми – дружні хлопці та дівчата», «Де межі мого особистого простору», «Повага до себе та інших людей», «Як уникнути конфлікту», «Як стати хорошим другом», «Люди різні, але всі ми – рівні», « Скажи боулінгу: Ні!». Пройшли години спілкування: «Краще разом чи поодинці?», «Планета толерантності», «Жити в мирі з собою та іншими». Учні грали в ігри: «Коробка щастя», «Емоції у кольорі», «Емоції героїв», «Передача відчуттів», «Компас емоцій» та інші, переглядали відео-мультфільми «Гидке каченя», «Курка, яка несла всяку всячину», мультфільм «Вірте у любов, вірте у Різдво» та інші.

Під час вивчення теми «Світ невидимий», у рамках курсу «Я досліджую світ», третьокласники під керівництвом Даурцевої М.В. дізналися, що таке булінг, обговорили його причини та з’ясували методи протидії йому серед однолітків. Як підсумок, кожен учень створив плакат «Стоп-булінг».

Класний керівник 4 класу Думчикова В.І. з метою профілактики проводила ознайомлення учнів з нормативно- правовою базою та регулюючими документами з проблеми насилля в освітньому середовищі (використання навчальних матеріалів для дітей (книги, брошури, листівки) з питань прав дитини, захисту від ризиків насильства та зловживань, правил безпечної поведінки в мережі Інтернет, інформації про права дитини), зустрічі з психологом, медичною сестрою, ознайомлення дітей з інформацією про прояви насильства та його наслідки, права учнів. Педагог проводила бесіди, години спілкування, виставки малюнків, написання творів «Моє світле майбутнє» «Мистецтво спілкування», «Життя видатних людей», перегляд відео.  Були організовані  індивідуальні консультації з батьками (інформування (у разі потреби) про випадки порушення безпеки дитини (ризики, загрози, насильство) вчителя, психолога, керівництво закладу. Виховання дітей без застосування насильства. Захист дітей від насильства та зловживань, загрози для дітей у мережі Інтернет. Можливості для вдосконалення навичок виховання).

Класним керівником 5 класу Стешенко В.І. з метою попередження проявів булінгу у класі були проведені в/г «Запобігання насильству над дітьми», «Види, прояви, наслідки насильства», де діти ознайомилися з поняттям насильства та його видами, розвивали навички безпечної поведінки з метою попередження насильства. Учні давали відповіді на питання: Які відчуття викликає у Вас слово «насильство»? Хто може потерпати від насильства? Чому діти є вразливою категорією, яка потерпає від насильства? Якими є особливості насильства по відношенню до хлопчиків та дівчат? Виділяли такі види насильства, як психологічне, фізичне та ін. Змістовно пройшов захід «Досить цькувати, давай товаришувати». Шкільний психолог провела тренінг на тему «Вирішення конфліктних ситуацій.  Попередження цькування».

З метою попередження проявів булінгу у 7 класі класним керівником Вініченко Т.Г. були проведені ВГ «Стоп булінгу», «Протидія цькуванню в учнівському колективі», де діти розширили свої знання поняття «булінг», типові ознаки та форми  булінгу, відповідальність за булінг; розвивали навички безпечної поведінки з метою попередження насильства (імітаційна гра «Розкажи про насильство»). Також, з метою ознайомлення з відповідальністю за булінг учні були залучені до виготовлення інформаційних плакатів «Стоп булінгу» та «Рука допомоги», розробки пам′ятки «Маркери булінгу». Шкільний психолог провела тренінг на тему «Вирішення конфліктних ситуацій.  Попередження цькування».

Макаренко Р.В., класний керівник 8 класу, постійно проводить заходи для запобіганню булінгу. Так, протягом року були переглянуті та обговорені  відеоролики  «НікВуйчич про булінг у школі», «Булінг у школі та як з ним боротися  – говоримо з Уповноваженим Президента України..», «Зупиніться!!! МОЯ Історія про Булінг і Кібербулінг». Неодноразово обговорювалася ця проблема з усім колективом класу, учитель розповідала учням про наслідки насилля, цькування, про відповідальність за такі дії під час виховних годин «Розкажи про насильство», «Діти проти насильства», «Як довіряти і бути вдячними», бесіди-тренінгу «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг», та дебатів  «Право на приватне життя».

Серед учнів 9 класу класним керівником Зюман Р.О. у 2020-2021 році були проведені такі заходи: тренінг «Бути упевненим – це здорово!», година відкритих думок – «Сучасний світ: жорстокий, толерантний, милосердний…»; моделювання ситуацій «Спілкування з однолітками. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі». 28 травня 2021 року проведено батьківські збори «Особиста цінність та безпека з попередження та захисту дітей від насильства» та урок для учнів, розроблений міжнародною благодійною організацією «Служба порятунку дітей».

 

 

 

Заступник директора з виховної роботи              Л. ГОЛЕЦЬ