З метою створення безпечного освітнього середовища значна частка виховної роботи була направлена на запобігання булінгу, кібербулінгу, насильства, упередженості, формування в учнів толерантності, безпеці дітей в Інтернеті, гендерної поваги тощо.
Проводилася робота в рамках антибулінгової політики школи та на виконання Плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в Охтирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 8 Охтирської міської ради Сумської області на 2024–2025 навчальний рік, Плану заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства.
Укладено Угоду про співпрацю підрозділу ювенальної превенції сектору превенції Охтирського районного відділу поліції Головного Управління Національної поліції в Сумській області та Охтирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 8, яка передбачає проведення заходів з протидії булінгу, попередження домашнього насильства та правопорушень серед дітей та підлітків.
На шкільному сайті розміщена інформація про правила поведінки в закладі, Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування), Порядок реагування на випадки булінгу (цькування), Порядок застосування заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування), інформаційні листівки кабінету «Клініка, дружня до молоді» КНП ОМР «Охтирська ЦРЛ», телефони «гарячих ліній», інформація про чат-боти «Правова допомога протидії насильству, #ДійПротиНасильства», 10 фактів про кібербулінг UNICEF Ukraine, «Кібербулінг: як захистити себе та своїх дітей від віртуального насильства?», «Що робити, якщо є підозра про булінг – алгоритм дій».
Із 16 по 20 вересня проведено заходи в рамках Всеукраїнського тижня з протидії булінгу.
З 25 листопада по 10 грудня 2024 року наша школа долучилася до Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства». В рамках акції класні керівники провели з учнями уроки інклюзивності, де обговорювалися теми поваги, рівності та прийняття кожної людини незалежно від її особливостей. Учні дізналися про різні види дискримінації та їх негативні наслідки, а також шукали шляхи створення атмосфери підтримки в класі та школі. Пройшли заняття на теми «Види насильства», «Що таке насильство? Його види та наслідки», тренінгові заняття «Як не піддаватися негативному впливу та вчасно сказати «Ні!», «Стоп булінг: як розпізнати і зупинити», «Приниження інших – втрата власної гідності», «Конфлікт породжує насильство», бесіди «Гендер. Толерантність та ненасильство».
Практичний психолог та педагог-організатор разом із дітьми створили символічні «Долоньки проти насильства».
Охтирським молодіжним центром за підтримки IREX для підлітків школи було проведено заняття з медіаграмотності «Цифра сучасності» за Програмою «Медіаграмотність, кібергігієна та протидія кібербулінгу».
Переглянули вебінар від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE в межах ініціативи «Стаємо сильнішими разом!» на тему «Булінг в закладах освіти: профілактика та шляхи вирішення».
Забезпечено перегляд усіма педагогічними працівниками конференції «Швидке повідомлення про булінг». На шкільному сайті розміщено допис про булінг, інформацію про швидке повідомлення про булінг за допомогою QR-коду, посилання на анімаційне відео «Як повідомити про булінг?».
Проведено профілактичні заходи для учнів школи за участю інспекторів сектору ювенальної превенції Охтирського районного відділу поліції Головного Управління Національної поліції в Сумській області та фахівців Охтирського районного управління Головного управління ДСНС України в Сумській області щодо попередження правопорушень серед неповнолітніх, правил толерантного спілкування, запобігання кібербулінгу, «гарячих телефонів» служб підтримки.
Учні долучилися до онлайн-сесії в рамках глобальної ініціативи KPMG Global Cyber Day 2024!, під час якої відбулась інтерактивна навчальна онлайн-зустріч учнів школи із консультантами кібербезпеки в Україні. Під час онлайн-сесії молодші школярі ознайомилися із небезпеками, які існують в інтернеті та правилами безпечної поведінки у кіберпросторі, а саме: на яких сайтах можна реєструватися та які дані не бажано вводити при реєстрації, як захистити свій обліковий запис, як розпізнати та як запобігти кібератакам; що таке кібербулінг та що робити в разі зіткнення з ним, як протидіяти шахрайству; яку інформацію можна постити в соціальних мережах.
Учні 5-11 класів поглибили знання про безпечне використання соціальних мереж у воєнний час та захист особистих даних в Інтернеті; заслухали інформацію, котра стосується протидії кібербулінгу, кібератакам та шахрайству.
Запобігання та профілактика випадків шкільного насильства є найважливішим завданням психологічної служби, оскільки жорстоке ставлення до дитини неминуче призводить до низки руйнівних наслідків.
Значна робота щодо проведення заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню), проводилася практичним психологом, соціальним педагогом у тісній співпраці з класними керівниками. Використовувалися різноманітні форми роботи – тренінги, бесіди, години відкритих думок, обговорення ситуацій, моделювання поведінки тощо.
Для підвищення рівня обізнаності дітей про булінг проведені інтерактивне заняття про захист прав дітей і відповідальність за їх порушення «Права дитини: захист і відповідальність», інформування «Булінг як вид насильства», бесіда «Відповідальність починається з мене», індивідуальні консультації «Будуємо коло спілкування», «Як чемно відмовитися від небезпечної пропозиції», «Мій рейтинг життєвих цінностей», заняття з елементами тренінгу «Разом проти булінгу: як стати частиною рішення, а не проблеми», «Як захистити себе і друзів в інтернеті», «Ні насильству: твої права і можливості захисту», «Як сказати «ні» і захистити свої права без агресії».
У школярів пройшли година спілкування «Інтимне селфі в Інтернеті – жарт чи небезпечний ризик?», «Кібербезпека. Захист персональних даних. Запобігання насильству в інтернет-просторі». Організовано перегляд соціального ролику «Стоп секстинг», відео «Правила безпечного користування інтернетом». Поширено інформаційні повідомлення для батьків «Як навчити дітей правильно користуватися Всесвітньою мережею?», «Безпека дитини в Інтернеті».
Пройшли дистанційні та очні батьківські збори «Знову поговоримо про булінг», «Протидія булінгу в учнівському середовищі», «Як зрозуміти, що дитина переживає булінг», «Поведінка дитини в інтернеті: навчання цифровій грамотності», групові консультації «Булінг: що повинні знати батьки», «Кібербулінг: як захистити дитину у цифровому світі», «Ефективне спілкування з дитиною: профілактика насильства», «Як допомогти дитині уникнути ролі агресора чи жертви булінгу».
Була здійснена розсилка в групах Viber про серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті» (як уберегти дітей від шкідливих матеріалів, кібербулінгу, сексуального насильства).
Протягом року доведених випадків булінгу не було.
На початок 2025-2026 навчального року розроблено План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню), який передбачає діяльність практичного психолога, класних керівників, педагога-організатора, адміністрації закладу із запобігання проявів булінгу серед учасників освітнього процесу.
Заступник директора з виховної роботи Людмила ГОЛЕЦЬ
 
														 
								 
								 
								